Valtio-opin professori Kaisa
Herne kirjoitti viime viikolla Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa
tasa-arvoisesta avioliittolaista, sen vastustamisesta sekä siitä, miksi uskonto
ei sovellu poliittisten päätösten perusteeksi. Ei sillä, että olisin Herneen
kanssa mitenkään eri mieltä lopputuloksesta, itsekään en pidä uskontoa sopivana
perusteena poliittiseen keskusteluun, mutta hänen perustelunsa jäivät ehkä
hieman puolitiehen.
Herne käytti väitteensä tukena John Rawlsin hahmotelmaa liberaalista, tasa-arvoisesta
yhteiskunnasta ja siinä poliittiselta päätöksenteolta vaadittavalta julkiselta
perustelulta, mutta ei rakentanut tuota perustelua sen enempää. Argumentiksi ei
riitä, että yksinkertaisesti todetaan Rawlsin olleen sitä tai tätä mieltä,
sellaisenaan on kyse jopa argumentaatiovirheestä argumentum ad auctoritatem,
eli auktoriteettiin vetoamisesta. Tämän Herne varmasti käsittää, luultavasti
kyse oli vain artikkelin tilanpuutteesta.
Koska pidän itseäni arvopluralistina (ehkä Isaiah Berlinin näkemys tuosta on
lähimpänä omaani), eli kun yhdenkään eettisen järjestelmän ei voida tosiasiassa
osoittaa olevan jonkin toisen yläpuolella, lähtökohtaisesti en voi pitää mitään
arvoja toisia parempina. Näin ollen arvot eivät myöskään voi olla
yhteismitallisia a priori, eikä
niistä voida muodostaa yhtä ainoaa hierarkkista järjestelmää. Tästä lähtökohdasta
tarkasteltuna uskonnollisiin näkemyksiin tai vakaumuksiin perustuvat arvot ovat
siis aivan yhtä arvokkaita kuin kaikki muutkin. Näin siis lähtökohtaisesti.
Yhteiskunnan tulee kuitenkin perustua johonkin. Siksi arvopluralistien ikuisena
haasteena onkin pystyä jotenkin löytämään ja perustelemaan ne arvot, jotka
soveltuvat yhteiskunnan perustaksi.
Kuten Herne pääkirjoituksessaan, itsekin käännyn usein
vastaavassa tilanteessa juuri Rawlsin puoleen. En ole tuossa artikkelissa mainittua
teosta Political Liberalism lukenut,
joten en tiedä miten Rawls ko. kirjassa perusteensa rakentaa, mutta Oikeudenmukaisuusteoriassa hän esitteli
tunnetun ajatuskokeensa ”tietämättömyyden verhosta” (veil of ignorance), jonka
periaatetta ainakin itse pidän yhtenä pätevimmistä keinoista löytää
oikeudenmukaisen yhteiskunnan perusperiaatteita.
Tietämättömyyden verho tarkoittaa kuvitteellista tilannetta,
jossa joukko ihmisiä hahmottelee oman yhteiskuntansa toimintaa. Ajatuskokeen
idea on se, että yksikään näistä ihmisistä ei voi tietää etukäteen minkälainen
tuo yhteiskunta, tai heidän oma asemansa siinä on. Näin jokainen yleensä pyrkii,
jos ei nyt maksimoimaan hyvinvointiaan, niin ainakin turvaamaan jonkinlaiset
inhimillisen elämän mahdollisuudet itselleen kaikissa mahdollisissa
tilanteissa. Tästä syystä ihmiset päätyvät yleensä valitsemaan ensimmäisenä
mahdollisimman suuret yksilönvapaudet kaikille yhteiskunnan jäsenille ja
välttämään valintoja jotka johtaisivat merkittävämpiin konflikteihin keskenään.
Tietämättömyyden verho on mielenkiintoinen siksikin, että
ajatuskoetta pohtiessaan ihmiset saattavat päätyä hieman erilaisiin
lopputulemiin, riippuen toki omasta arvomaailmasta, asemasta jne., mutta lähes
poikkeuksetta lopputuloksena on kuitenkin kohtalaisen liberaali,
oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen yhteiskunta. Negatiivisiin vapauksiin
perustuva yhteiskuntajärjestys on ehkä ristiriidattomin hahmotelma, mutta yhtä
hyvin voi päätyä Rawlsin tavoin sosiaaliliberaalimpaan lopputulokseen.
Kun uskontoon perustuvat arvot alistetaan tietämättömyyden
verholle, esim. muodossa: ”yhteiskunnan
ja lakien tulee perustua uskonnollisiin arvoihin ja kirjoituksiin”, mutta
yksikään ihminen ei voi tietää juuri minkä uskonnon arvoihin ja kirjoituksiin,
tai sen enempää että onko yksilö tuossa yhteiskunnassa juuri kyseisen uskonnon
kannattaja, niin näiltä arvoilta häviää pohja. Yksikään ateisti ei halua
fundamentalistikristityn yhteiskuntaa, eikä yksikään kristitty suostuisi jyrkän
islamilaisen sharia-tulkinnan alle vääräuskoiseksi vainottavaksi. Näin ollaankin
jo pitkälti niissä samoissa päätelmissä, joita Herne pääkirjoituksessaan
esitteli:
”Uskonnollinen perustelu ei ole julkinen perustelu liberaalissa moniarvoisessa yhteiskunnassa, jossa vallitsee uskonnonvapaus. Yhden uskonnon arvot eivät välttämättä kuulu toiseen uskontoon, eivätkä uskonnottomat toimi uskonnollisten arvojen perusteella.”
”Uskonnollinen perustelu ei ole julkinen perustelu liberaalissa moniarvoisessa yhteiskunnassa, jossa vallitsee uskonnonvapaus. Yhden uskonnon arvot eivät välttämättä kuulu toiseen uskontoon, eivätkä uskonnottomat toimi uskonnollisten arvojen perusteella.”
”Jokainen voi omassa
elämässään noudattaa haluamiaan arvoja, kunhan ne eivät vahingoita muita. Vain
yhteisten päätösten pitää perustua yhteisiin arvoihin.”
Ajatus tasa-arvoisesta avioliittolaista voidaan asettaa myös
vastaavan tarkastelun alle. Avioliittolaki takaa yhdelle yhteiselämän muodolle
etuoikeutetun aseman. Moniko tietämättömyyden verhon takana olisi valmis
kannattamaan yhteiskuntaan tällaista etuoikeutta vain osalle ihmisistä, jos ei
itse etukäteen tietäisi että onko tuon etuoikeuden piirissä vai sen
ulkopuolella?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti